Este evento terá lugar no Centro de Computação Gráfica, Universidade do Minho, Campus de Azurém, no dia 10 de novembro 2016, entre as 09h00 e as 17h30, reunindo um conjunto de profissionais nas áreas da Usabilidade e Experiência de Utilização. Inscrições gratuitas, mas obrigatórias. Poderá efetuar a sua participação aqui
Oradores:
PROGRAMA:
MANHÃ
9h00: Check-in 9h30: Boas-vindas. João Nuno Oliveira, Diretor Executivo do CCG Apresentação PIU e Programa WUD2016. Jorge Santos (Coordenador Científico PIU, CCG) /Sandra Mouta, Coordenadora PIU, CCG 10h00: O processo de UX em Inovação. Nuno Ribeiro, BOSCH 10h45: A Importância de Conhecer o Utilizador para o Desenvolvimento de Ambientes Imersivos. Carlos Silva, CCG
11h30: Coffee Break // DEMOS
12h00: UX na Altice Labs – Estratégia e Impacto. Inês Oliveira, Altice Labs 12h45: Intervalo para Almoço
TARDE
14h30: Apresentação ADUUX – Associação para o Desenvolvimento da Usabilidade e Experiência de Utilização. Joana Vieira, CCG. 14h45: O novo renascimento, ou o utilizador no centro do nosso mundo. Hugo Silva, NOS 15h30: Emília Duarte, IADE 16h15 Coffee Break // DEMOS
16h45 Ana Barros, CITEVE 17h30: MagUXto
DEMOS: As demonstrações estarão sempre disponíveis nos Coffee Breaks e restantes intervalos. Decorrerão no hall e CAVE do CCG. Estarão presentes:
BOSCH Room – Driving Simulator Mock Up A Bosch Car Multimedia Braga apresentará um sistema de avisos e recomendações para smartphone, o Wrong Way Driver Warning. Enquadrado na app “my Drive Assist”, este add-on tem como objetivo a redução da gravidade dos incidentes de contramão em autoestradas e vias rápidas. Poderá experimentar este sistema num cenário rodoviário simulado e conhecer um pouco as metodologias de teste, desenvolvidas pela equipa PIU do CCG.
Eyetracking A ferramenta de eyetracking poderá ser utilizada pelos participantes para a análise de exploração e navegação em diversos interfaces.
Testes A/B com modelos preditivos da atividade cognitiva A ferramenta CogTool será aplicada num teste comparativo A/B e os participantes poderão competir pelo melhor desempenho, e compreender a utilidade dos modelos preditivos para a análise de usabilidade de interfaces.
Teste de interfaces com Realidade Virtual (CAVE) Convidamos os participantes a descer até à CAVE do CCG, para experimentar a realidade virtual como ferramenta de design de protótipos interativos. No cockpit de um carro, será possível selecionar a sua interface preferida.
Associação CCG/ZGDV: Centro de Computação Gráfica | Campus de Azurém | 4800-058 Guimarães | Portugal | www.ccg.pt | email: info@ccg.pt
The theme for 2016 is “Sustainable User Experience (UX)” or “Green UX.” Sustainability and UX design are innately intertwined since they are both about creating the best experience for people. Green processes and sustainable products take into account goals such as recycle, reuse and incremental improvement. It’s about taking existing products and services and developing ways to refine and redesign them to be more effective, efficient and reusable in ways that enhance a person’s life.
Green UX draws from individual needs and goals to generate products and services that both improve user experience and increase the convenience of environmentally friendly behaviors.
This year’s theme, sustainability, coincides with the recent adoption of the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs). The UX design lens can improve efforts to “end poverty, protect the planet, and ensure prosperity for all” by giving disadvantaged individuals a seat at the table. This can be done in part by taking the ‘user experiences’ of SDG efforts into account. Within this framework, “users” are the people who will be affected by SDG policies and initiatives and “experiences” relate to the encounters, interactions, etc. that people will have with policies and initiatives as SDG efforts continue.
The technological and physical (i.e., architecture) elements of achieving SDGs can also benefit greatly from UX design. Small-scale examples include water sanitation devices that can be used by individuals with limited mobility and/or food packages that are easier to store, open and re-seal. Large-scale examples include the using human-centered design principles into sustainable urban planning. Each example provides opportunities to increase equity and accessibility - fundamental aspects of human rights. Attendees of World Usability Day will gain exposure to knowledge and networks that can equip them to become more effective advocates and design thinkers.
Be sure to mark your calendar for World Usability Day 2016 (November 10th)! As the day approaches, ask yourself “is it me or the design?” Your answer may be a starting point for improving user-friendliness and sustainability on a local and/or global scale.
On November 10, 2016, those who are working to ensure that “services and products important to life are easier to access and simpler to use” will gather throughout the globe in celebration of World Usability Day. This will be the 11th year for advocates, students, professionals, government officials and leaders to take on (and expand) opportunities to create a more user-friendly world by showcasing their work, exchanging information, and sharing critical feedback.
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